Wednesday, November 2, 2011

مرثیه ای بر گودر

خب بیشتر از دوسال _شایدم سه سال_ فعالیتم در سرویس خوراک خوان گوگل یا همون گودر خودمون امروز و با بسته شدن این امکان از طرف شرکت گوگل تمام شد. واسه منی که خیلی به تفاوت ها در سطح جامعه حساسم و هرطور بالا و پایین کردن ها رو سخت طرد میکنم، گودر واقعا جای یک دست و خوبی بود. از نکته های مثبتش میشه به تا حدودی مخفی بودن افراد اشاره کرد که این باعث شده بود افراد به دور از محدودیت ها و بعضی نگرانی ها حرفاشونو براحتی بزنن. این مسئله حتی در مسائل شخصی و شکستن بسیاری از تابو های فردی و اجتماعی خودشو نشون داده بود و فضای خوبی هم ساخته بود که همه میتونستن درموردش نظر بدن و میدادن. شکل جالب دیگه ای که از گودر دارم این بود که آنچنان که توو فضاهای اجتماعی دیگه گروهبندی و فاصله بود در اینجا نبود. یعنی من اینطور فک میکنم که تمام مثلا ایرانیها در یک گروه بودن، من هرچقدر گشتم تا فاصله ای ببینم یا ببینم افرادی در گوشه ای از گودر نوعی دیگه از فعالیت رو دارن نتونستم چیزی پیدا کنم. شاید اینکه همه وحید آنلاین رو فالو میکنند و یا "پات ولیانت" رو فالو میکردند هم نشون دهنده این مسئله باشه. منظورم اینه که به دلیل کوتاه نوشتن ها و راحت در دسترس بودن آدم میتونست با افراد بیشتری در ارتباط باشه و بیشتر تعامل داشته باشه.
چند وقت پیش از عزیزی شنیدم که بابت سطحی بودن گودر شاکی بود و بهتر بگم میگفت گوگل ریدر آدمو وادار به سطحی نگری میکنه و بعدش هم باعث بی حوصلگی برای کارهایی میکنه که نیاز به وقت بیشتری دارند. اما بنظرمن اینطور نیست، این خود آدمه علاقه به سطحی نگری و دوری از عمق پیدا میکنه. من به شخصه برای مینیمال نویسی ارزش خیلی زیادی قائلم و بنظرم یک اثر کوتاه و مفید خیلی بهتر از یه نوشته بلند بالا و خسته کننده خواهد بود. که از روو قیافش هم شخص رو جلب میکنه!
از گودری ها هم مخصوصا این آخرا چند نفریو بیشتر میخوندمو دوسشون داشتم، البته از "سلبریتی ها" بودن ولی خب دیگه...
ممد پوری، پرویز آریا، آقا گرگه و یک خیار ممتنع. دار و دسته عمار و علی گندو و میثم شارخی و اینا هم که براه بود! همینطور از وحید آنلاین که یه جورایی بزرگ نت هم هست... اردشیر و بهمن دارالشفاهی هم. خلاصه همه دیگه...
واقعا حسی که گودر در یک سال اخیر به من میداد را در هیچ کدوم از سایت های اجتماعی ندیدم. البته همیشه این صحبت بوده که گوگل ریدر اصلا شبکه اجتماعی نبوده، خب زهرمار و نبوده! نبوده که نبوده چه اهمیتی داره؟!
وقتی برای من بهتر از فیسبوک، توییتر، فرندفید و این اواخر جی پلاس عمل کرده چه احتیاجی به اسمش دارم؟ اصلا بش یگن گاوداری...! این کار گوگل هم که به زور میخواد سرویس جدید و کاملا کپی برداری شده از فیسبوکش رو توو پاچه ملت کنه هم خیلی حال بهم زنانه بود و بنظرم "ادغام گوگل ریدر و گوگل پلاس" صرفا جهت فرستادن کاربران به اون قسمت بوده.
تازه داشتیم پر و بال میگرفتیم توو اون خراب شده که انداختنمون بیرون. اشکالی نداره، اتفاقا من همیشه معتقدم آدم باید توو اوج بکشه کنار حالا گودر که آدم نبود، دنیایی بود واسه خودش.


* آهنگ پس زمینه: هوار هوار، کوروش یغمایی

No comments:

Post a Comment